fbpx
גידול במוח

סרטן המוח

גידול סרטני בראש יכול להיות גידול ראשוני (הסרטן נוצר במוח ומורכב מתאים של המוח אשר הפכו לתאים סרטניים), או להיות מישני לגידול סרטני אשר נוצר באזור אחר בגוף (הגידול נוצר באיבר אחר כמו מתאים של ריאה או מתאים של השד, ואותם תאים נכנסו לכלי דם ונשתלו במוח).

לגידולים במוח מספר מאפיינים ייחודיים בהשוואה לגידולים אחרים. המוח נמצא בתוך קופסה כמעט סגורה לחלוטין (הגולגולת). כל גידול ולו הקטן ביותר מגדיל את נפח רקמת המוח וגורם למוח לנסות להתרחב. אך, דבר זה אינו אפשרי מאחר שהמוח ממלא לחלוטין את כל חלל הגולגולת. לכן, מיד נוצר לחץ תוך גולגולתי המתבטא בסימפטומים כמו כאבי ראש, סחרחורות, הפרעות בדיבור, הפרעות בתנועה, הופעת התכווצויות, בחילות והקאות ועוד.

מאפיין ייחודי אחר של גידול במוח הוא אי שליחת גרורות לאברים אחרים. אצל ילדים גידולי מוח יכולים להתפשט לאזורים אחרים של מערכת העצבים המרכזית (CNS) לאורך חוט השדרה.

מאפיין ייחודי נוסף הוא מחסום וירטואלי הקיים בכלי הדם המובילים את הדם למוח. במערכת העצבים המרכזית קיימת מעיין מסננת אשר אינה מאפשרת חדירת רעלים למוח ומגינה עליו. מסננת זו הנקראת BBB {(Blood Brain Barrier מונעת גם את החדירה של מרבית התרופות הכימותרפיות למוח מאחר ונחשבות לחומרים רעילים.

הטיפול המקובל בגידולים של המוח הינו כריתה כירורגית (באם זה ניתן). מאחר וידוע כי לא ניתן להוציא את הגידול בשלמותו וכמעט תמיד תהייה הישנות של המחלה במוח, מוסיפים טיפולים בקרינה ובכימותרפיה. מבחינת כימותרפיה, רק תרופות בודדות חודרות את המחסום למוח. כיום בשימוש בעיקר תרופה בשם טמודל.

טיפולים משלימים בסרטן המוח והראש

הטיפול הכירורגי והטיפולים בקרינה ובכימותרפיה מאריכים את חיי החולים במידת מה, אך לרוב מופיעה הישנות המחלה באזור הניתוח או באזורים אחרים במוח. לכן רצוי מאד להוסיף לטיפולים גם טיפול אלטרנטיבי בסרטן.
טיפול בסרטן ללא כימותרפיה יכלול המלצות תזונתיות, שימוש בתוספי מזון וטיפולים בהיפרתרמיה על אזור הגידול בראש.

בספרות הרפואית קיימים דיווחים על השפעה חיובית של "דיאטה קטוגנית" על גידולים סרטניים בראש. זוהי היא דיאטה עשירה בחלבון ושומן ודלה בפחמימות. דיאטה זו מבוססת על הידע כי תאי מוח נורמליים תלויים בגלוקוז (פחמימות) כמקור אנרגיה יחיד בתנאים רגילים. אולם בתנאי הרעבה (מחסור בגלוקוז) הם יכולים לנצל שומן. לעומת זאת, תאים של גידולי סרטן במוח הם נעדרי גמישות מטבולית, ותלויים בעיקר בגלוקוז לצורך הישרדות וגדילה. לכן, דיאטה דלה בפחמימות (גלוקוז) ועשירה בחלבון ושומן עשויה להשפיע על גידול במוח.
במחקר רפואי נמצא כי רמות האנטיאוקסידנטים בדם של חולים עם גידולים במוח נמוכות בהשוואה לאלו של אנשים בריאים. לכן מומלץ לקחת תוספים כמו בטה-קרוטן, ויטמין E, סלניום ורסברטרול.

גידול במוח טיפולים אלטרנטיביים
 

הורמון המלטונין המופק במוח מונע את הצמיחה של תאי הגליובלסטומה. במחקר שנערך באיטליה נמצא כי ההישרדות של חולים עם גליובלסטומה אשר טופלו במלטונין הייתה גבוהה פי 6 מזו של חולים שלא השתמשו בהורמון זה.

צמח הבוסביליה מעכב התפתחות תאי גליומה ומפחית את הבצקת במוח הנגרמת עקב הקרנות או כימותרפיה.

גם לכורכומין, תה ירוק, IP-6 וקוארצטין השפעה על עצירת ההתפתחות של גידולים במוח.

היפרתרמיה בגידולים במוח

ניתן להשתמש בטיפולים בהיפרתרמיה כחלק מהטיפול הראשוני בסרטן בראש, ביחד עם ניתוח, הקרנות וכימותרפיה. היפרתרמיה כטיפול בסרטן גם ניתנת לעיתים קרובות כטיפול "הצלה" (salvage) כאשר קיימת הישנות של המחלה לאחר הטיפול הראשוני.

מחקר אשר בוצע במרכז רפואי בפיזה/איטליה, מוכיח כי הוספת היפרתרמיה לטיפול בכימותרפיה מביאה לשיפור בהישרדות החולים עם סרטן בראש. במחקר דומה ממרכז רפואי בפירנצה/איטליה מציג תוצאות דומות.

בכנס של האיגוד העולמי להיפרתרמיה שנערך ב 2001 הוצג דיווח ממרכז רפואי בגרמניה בו נמצא כי שילוב של היפרתרמיה לראש ביחד עם כימותרפיה הביא לנסיגה או לעצירה בהתקדמות המחלה אצל 84% מהחולים עם גליומות של המוח.

גידול במוח מסוג גליומה וגידולי מוח אחרים, הינם גידולים אשר קשה מאד לעצור לחלוטין את התקדמותם בעזרת ניתוח, קרינה, כימותרפיה וטיפולים ביולוגיים. מחקרים מראים כי שילוב של טיפול אלטרנטיבי לסרטן במערך הטיפול משפר את התוצאות ומאריך את משך ההישרדות של החולים.

error: התוכן מוגן! השקענו המון בכתיבת התכנים שלפניכם, לכן נודה לכם אם לא תעתיקו אותם.
אונקולוגיה סרטן ריאה

הספר "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" שנכתב ע"י ד"ר יוסף ברנר, מייסד המרכז הרפואי שלנו, הוא ספר המידע הנרחב ביותר ברפואה משלימה לחולי סרטן, והוא זמין לרכישה טלפונית או דרך חנויות הספרים המובחרות.

על הספר של ד"ר יוסף ברנר

הספר "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" שנכתב ע"י ד"ר יוסף ברנר, מייסד המרכז הרפואי שלנו, הוא ספר המידע הנרחב ביותר ברפואה משלימה לחולי סרטן, והוא זמין לרכישה טלפונית או דרך חנויות הספרים המובחרות.

Call Now Button