fbpx

עייפות הינה אחד מהתסמינים השכיחים ביותר בקרב חולי סרטן. העייפות יכולה להיות קלה, קשה או קיצונית.

מהי עייפות קשה בקרב חולי סרטן?

עייפות קשה במחלת הסרטן: מצב בו החולה מרגיש עייף, רצוץ ומותש על רקע אמוציונלי, פיזי או קוגניטיבי. עייפות הקשורה למחלת הסרטן או לטיפולים בה. עייפות אשר איננה פרופורציונלית לפעילות הפיסית של החולה ופוגעת באיכות החיים שלו ובתפקודו.

עייפות קיצונית בסרטן: מצב בו נגרמת לחולה נכות הפוגעת משמעותית בחיי היום יום.

מחקרים מראים כי 74% מחולי סרטן יפתחו תסמינים של עייפות קשה. אצל 30% מהחולים תסמינים אלה יימשכו תקופות ארוכות.

רבים נוטים להאשים את הטיפולים הקשים, הקרנות וכימותרפיה, כגורם לעייפות, אך מסתבר כי גם חולים המקבלים טיפולים קלים יותר כדוגמת טיפולים הורמונליים או ביולוגיים, מרבים להתלונן על עייפות.

במחקר אשר פורסם ב 2014 בחוברת רפואית (Cancer Nurs. 2014;37(2):139-145) נמצא כי 47% מהחולים סבלו מעייפות קשה ואחוז הסובלים מעייפות עלה ככל שהתקדם קו הטיפול, כאשר בקו הטיפול הראשון סבלו 40% מעייפות קשה ובקווים מתקדמים סבלו 60%.

במרבית המרכזים הרפואיים מתייחסים לעייפות הקשה בקרב חולי הסרטן כרע הכרחי וכדבר מובן מאליו ולא מטפלים בנושא. אולם בשנים האחרונות התגברה המודעות לגבי בעיה זו וכיום מבינים כי היא מהווה חלק בלתי נפרד מהגורמים המשפיעים על איכות החיים של חולי הסרטן, ביחוד בקרב אלו השורדים תקופות ארוכות.

עייפות הינו מצב הניתן לטיפול. במחקר אשר בוצע במרכז הרפואי ארזמוס ברוטרדם הולנד נמצא כי התערבות רפואית המותאמת אישית לכל חולה מביאה לשיפור ניכר בתסמינים ובמצבו הכללי של החולה.

באיגוד האמריקאי לסרטן עמדו על חשיבות הבעיה ולאחרונה פורסמו הנחיות מפורטות לגבי הגדרת העייפות בקרב חולי סרטן, דרכי האבחון ושיטות הטיפול בבעיה.

הטיפול בעייפות כרונית של חולי סרטן

קיימות דרכים רבות לנסות לטפל בעייפות בקרב חולי סרטן:

מחקרים מראים שנטילת ג'ינסנג משפרת את איכות החיים של חולי סרטן ומפחיתה במידה משמעותית את העייפות שלהם. מחקר אשר בוצע במרכז הרפואי הידוע ה"מיו-קליניק" בדק 341 חולי סרטן אשר סבלו מעייפות קשה כאשר חלקם קיבל ג'ינסנג וחלקם פלצבו. כבר לאחר 8 שבועות הודגם הבדל משמעותי בסימפטום העייפות בקרב המטופלים בג'ינסנג בהשוואה לאלה אשר טופלו בפלצבו.

מחקר אשר בוצע באוניברסיטת יוטה השווה חולי סרטן ערמונית אשר התלוננו על עייפות כאשר קבוצה אחת עשתה פעמיים בשבוע פעילות של צ'י-קונג ואילו קבוצה שניה עשתה פעילות של מתיחות. השיפור בסימפטומים של עייפות היה גבוה יותר בקבוצת הצ'י קונג (69%) מאשר בקבוצת המתיחויות (31%). (J Cancer Surviv. Published online October 30, 2013)

לאחרונה פותחה תרופה בשם NTFactor המורכבת משומנים מיוחדים (פוספוליפידים וגליקוליפידים) הגורמת לחיזוק של הממברנות בתאים כולל הממברנה של המיטוכונדריות בתא. תפקיד המיטוכונדריות הוא לייצר ATP שהוא החומר האנרגטי בתא, ושיפור תפקוד הממברנות מביא לכניסת חומרי מזון למיטוכונדריה, ייצור טוב יותר של אנרגיה ולכן הפחתת העייפות של החולה.

דרכי טיפול אחרות בעייפות:

פעילות גופנית
טיפולים פסיכולוגיים
טיפולי גוף נפש: יוגה, מדיטציה, רייקי, צ'י קונג.

סיכום

עייפות קשה הינה תופעה שכיחה בקרב חולי סרטן הן בקרב המטופלים באופן פעיל והן בקרב חולים אשר החלימו. קיימת כיום מודעות לבעיית העייפות ולצורך לטפל בה בצורה מתאימה. פעילות גופנית, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולי גוף-נפש, תוספי מזון כמו ג'ינסנג וטיפולים תרופתיים עשויים לשפר בהרבה את מצב החולים.

אז מה היה לנו כאן עד עכשיו?
מרכז רפואי ניו הופ
מרכז רפואי ניו הופ

"ניו הופ" (NEW HOPE) הוא מרכז רפואי (רפואה פרטית) לחולי סרטן שנוסד לפני כ-20 שנה. המרכז מתמחה בהיפרתרמיה וברפואה אינטגרטיבית לחולים אונקולוגיים.

אהבתם? מוזמנים לשתף את המאמר:
פוסטים נוספים שיכולים לעניין אתכם:
ד"ר יוסף ברנר, מייסד המרכז הרפואי
צרו איתנו קשר:
מאמרים אחרונים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

error: התוכן מוגן! השקענו המון בכתיבת התכנים שלפניכם, לכן נודה לכם אם לא תעתיקו אותם.
אונקולוגיה סרטן ריאה

הספר "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" שנכתב ע"י ד"ר יוסף ברנר, מייסד המרכז הרפואי שלנו, הוא ספר המידע הנרחב ביותר ברפואה משלימה לחולי סרטן, והוא זמין לרכישה טלפונית או דרך חנויות הספרים המובחרות.

על הספר של ד"ר יוסף ברנר

הספר "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" שנכתב ע"י ד"ר יוסף ברנר, מייסד המרכז הרפואי שלנו, הוא ספר המידע הנרחב ביותר ברפואה משלימה לחולי סרטן, והוא זמין לרכישה טלפונית או דרך חנויות הספרים המובחרות.

Call Now Button